Alimentatia pe timpul desfasurarii activitatilor in munti

Dupa cum se stie, efortul muscular intens si prelungit necesita un consum crescut de grasimi, zaharuri, substante nutritive si minerale. Pentru a echilibra procesul nutritiv, alimentele trebuie, sa contina protide, glucide si lipide (grasimi). Acestor substante hranitoare li se adauga apa, care reprezinta 75% din greutatea corpului omenesc. Consumul de apa zilnic trebuie sa fie in echilibru cu cantitatea de apa eliminata. Un om sanatos consuma zilnic 1-1,5 litri apa din bauturi, 1 litru din alimente si 400 ml din metabolismul protidelor, lipidelor si glucidelor. Pe munte pierderea lichidelor din cauza, efortului este foarte ridicata, datorita aerului uscat si evaporarii prin transpiratie a apei din organism.
Atat valoarea ratiei alimentare, cat si continutul acesteia se stabilesc in functie de efortul depus, de starea timpului si de temperatura. Echilibrarea alimentatiei permite organismului sa se apere impotriva frigului si oboselii. Efortul facut in deplasarile in munte supun organismul la un consum suplimentar de substante hranitoare. Alimentele intrebuintate si transportate pe munte de catre alpinisti trebuie sa aiba un volum redus, sa fie nealterabile si usor asimilabile.
Nevoia de calorii sporeste proportional cu cresterea temperaturii negative. In cimpie, spre exemplu, un drumet are nevoie de 3 000-3 980 calorii pe zi, pe cand in munte acelasi om consuma 4 086-6 100 calorii pe zi. La cimpie, cand temperatura este de 0°C sporul trebuie sa fie de 500 calorii pe zi; la munte la o temperatura de 10°C sporul este de 1 500 calorii. Varietatea si digestibilitatea alimentelor inving lipsa de pofta de mincare provocata de efectul inaltimii. Frigul, oboseala, inaltimea genereaza uneori deranjamente stomacale. In consecinta trebuie sa se evite consumarea brinzeturilor, a zaharului in cantitati mari, a compoturilor pe baza de conservant si a fructelor - alimente care produc fermentatie. Peste altitudinea de 2 000 m sunt preferate alimente semilichide si lichide. Datorita repercursiunilor asupra digestiei, se va evita cu desavirsire consumarea la o singura masa a intregii ratii alimentare destinata pentru toata durata deplasarii. Pe timpul desfasurarii drumetiei in munti se va minca cate putin, Insa des, mai copios in ajun si dupa inapoierea din munte.
sursa: scritube.com