Apa de izvor: o alegere mai putin efervescenta, dar mai sanatoasa

Peste 90% dintre romani consuma apa minerala, arata un raport Canadean publicat in mai 2008. Mai putin cunoscute sunt insa efectele pe care le au asupra organismului sarurile minerale in exces. Consumul apei minerale pe termen lung poate duce la hipertensiune, afectiuni gastrice sau la formarea calculilor biliari. Daca faci o pauza de apa minerala, alegand-o pe cea de izvor sau pe cea slab mineralizata, le vei da rinichilor un binemeritat concediu.

Specialistii recomanda alternarea diferitelor tipuri de apa, cu scopul de a oferi organismului posibilitatea de a se “odihni”, evitand astfel acumularea de minerale.

Exista insa riscul ca aceasta recomandare sa fie gresit inteleasa de catre consumatori, care vor alterna pur si simplu un brand de apa minerala cu altul. In acest caz, alternarea lor nu mai are efectul dorit. Organismul nu se mai poate reface pentru ca, desi concentratia de minerale este diferita, cele mai multe ape minerale contin aceleasi feluri de substante.  

Apa de izvor - o alegere naturala
Cand vorbim de apa necarbogazoasa, putem alege intre apa de robinet, cea plata, apa de fantana si apa de izvor. Despre calitatea apei de la robinet explica Epsica Chiru, Director General Adjunct Apa Nova: "Apa de la robinetul bucurestenilor este potabila si nu exista riscuri pentru sanatatea umana in urma consumului indelungat al apei de robinet, daca aceasta respecta reglementarile legale". Cat despre starea tevilor prin care se transporta apa rece catre consumatori, am aflat ca "retelele publice se afla in curs de modernizare/inlocuire".  

In privinta apei de fantana, consumul acesteia nu este recomandat, din cauza continutului ridicat de nitriti si nitrati din panza freatica. O solutie "de mijloc" este apa de masa, care este insa, de obicei, procesata aditional.

Specialistii recomanda alternarea consumului de apa minerala cu apa de izvor, cel mai mare avantaj al acestui tip de apa fiind continutul scazut de minerale. Astfel, poate fi consumata pe termen lung, fara riscuri pentru sanatate. Este recomandata, de asemenea, copiilor sub 3 ani, deoarece organismul acestora proceseaza mai greu sarurile minerale din apa carbogazoasa.


Din secretele apei:

  • trebuie bauta cu inghitituri mici
  • in fiecare dimineata si inainte de culcare este recomandat sa se bea 1 – 2 pahare de apa
  • nu este recomandat sa se bea apa rece, intrucat incetineste metabolismul si conduce la cresterea in greutate